Moslims en palliatieve zorg
Palliatieve zorg is bij uitstek een gebied waar religie en de troost en steun die mensen daaruit halen relevant zijn, juist omdat de mensen die het betreft in de laatste fase van hun leven verkeren. Migranten met een moslimachtergrond van de eerste generatie krijgen in toenemende mate te maken met zogenoemde welvaartsziekten zoals kanker e.d. Als gevolg daarvan moeten er medische besluiten worden genomen die de overgang van een curatieve naar een palliatieve setting markeren. In de praktijk blijkt dat levensvragen die religieus van aard zijn bij deze specifieke doelgroep van moslimpatiënten en hun families een rol spelen in de besluiten die worden genomen. Op het snijvlak van vragen rondom leven en dood komen diepe religieuze overtuigingen naar voren die inkleuring geven aan de religieuze betekenisverlening voor, tijdens en na palliatieve besluitvorming.
Palliatieve zorg is bij uitstek een gebied waar religie en de troost en steun die mensen daaruit halen relevant zijn, juist omdat de mensen die het betreft in de laatste fase van hun leven verkeren. Migranten met een moslimachtergrond van de eerste generatie krijgen in toenemende mate te maken met zogenoemde welvaartsziekten zoals kanker e.d. Als gevolg daarvan moeten er medische besluiten worden genomen die de overgang van een curatieve naar een palliatieve setting markeren. In de praktijk blijkt dat levensvragen die religieus van aard zijn bij deze specifieke doelgroep van moslimpatiënten en hun families een rol spelen in de besluiten die worden genomen. Op het snijvlak van vragen rondom leven en dood komen diepe religieuze overtuigingen naar voren die inkleuring geven aan de religieuze betekenisverlening voor, tijdens en na palliatieve besluitvorming.
In het onderzoek dat wij hebben gedaan door en voor moslims in Nederland hebben we gekeken naar klassieke en eigentijdse visies van moslimtheologen over dit onderwerp, maar ook naar de praktijk[1]. Deze visies van moslimtheologen zijn belangrijk omdat deze autoriteit hebben voor moslims, maar bijvoorbeeld ook bepalend zijn voor de adviezen die imams aan mensen uit hun geloofsgemeenschap geven als deze met medische besluitvorming in een palliatieve setting te maken krijgen. In de praktijk blijkt dat er zich regelmatig spanning voordoet waarbij de Nederlandse visie op de vraag wat is goede zorg in een palliatieve setting niet altijd goed aansluit op alternatieve moslimvisies.
[1]
Muslim Jurisprudence on Withdrawing Treatment from Incurable Patients: A Directed Content Analysis of the Papers of the Islamic Fiqh Council of the Muslim World League | SpringerLink
In onze training geven we een outline van de belangrijkste resultaten van ons onderzoek. We zoomen hier specifiek in op de waarneembare spanningen en kijken hoe de betrokken hiermee om gaan.
Stichting AtlasBridges
Bankrekeningnummer: 53.04.82.568
IBAN: NL61ABNA0530482568
BIC: ABNANL2A
KvK 34228278